Суд Європейського Союзу (CJEU) сьогодні прийняв рішення, що скасовує обов’язок повертати вантажівки у країну реєстрації кожні 8 тижнів.
Коментуючи рішення CJEU, міністр транспорту Литви Маріус Скуодіс висловив задоволення тим, що суд послухав доводи Литви та інших країн і “поклав край цій дискримінаційній позиції Пакету мобільності (ПМ)”. Він зауважив, що його відомство послідовно виступає за те, що ПМ у тому вигляді, в якому він був до цього часу, ніяким чином не сумісний з амбіційними цілями європейського зеленого курсу або принципами внутрішнього ринку.
Міністр також подякував Міністерству юстиції, литовському дипломатичному співтовариству та перевізникам країни “за спільні зусилля і концентрацію на правовому шляху, який триває вже кілька років”.
«У знаковому рішенні Великої Палати, ухваленому сьогодні, CJEU скасував закріплене в законодавстві Європейського Союзу вимогу до транспортних компаній організовувати свої автопарки так, щоб гарантувати, що транспортні засоби, які належать компанії і використовуються для міжнародних вантажних перевезень, поверталися в відповідні місця кожні вісім тижнів. Суд визнав, що така вимога несумісна з принципами внутрішнього ринку Європейського Союзу, метою якого є усунення бар’єрів для транскордонної торгівлі та просування інтегрованого й конкурентного транспортного ринку» – Заява Міністерства транспорту Литви.
Представник Мін’юсту Литви в CJEU Кароліс Дениніс, який представляв країну у цій справі, зауважує, що це рішення є важливою перемогою для забезпечення свободи внутрішнього ринку ЄС.
«Регулювання правової системи ЄС повинно бути обґрунтоване й гармонізоване з договорами Євросоюзу, на що не можуть поширюватися протекціоністські вимоги законодавства ЄС. Рішення Європейського суду підкреслює важливість збалансованого регулювання, не обтяжуючи транспортних операторів зайвими вимогами» – Кароліс Дениніс.
Однак слід зауважити, що рішення CJEU про скасування положення щодо повернення вантажівок кожні 8 тижнів викликало негативну реакцію деяких країн ЄС. Зокрема, керівник групи Транспортного комітету ЄС Йохан Даніельссон із Швеції висловив жаль з цього приводу. За його словами, коли він став політиком, одразу зайнявся «боротьбою з шахрайством та експлуатацією в сфері автомобільного транспорту».
Як зауважує шведський портал tidningenproffs.se, мета вимоги щодо повернення транспортних засобів – відмова від бізнес-моделі, за якою транспортні компанії стратегічно розміщують свої штаб-квартири в країнах з низькою заробітною платою, щоб мати змогу законно знизити заробітну плату та умови, зокрема, на дорогах Швеції. Скасування вимоги щодо повернення на практиці означає легалізацію компаній-“поштових скриньок” у сфері вантажних перевезень, та, як наслідок, демпінг заробітної плати на шведських дорогах.
«Суд ЄС підтримує демпінг заробітної плати на шведських дорогах. Це пекло! Шведським дорогам потрібні кращі умови для водіїв та більше перевірок на шахрайство та експлуатацію. Вимога про повернення була важливим інструментом у цій боротьбі. Ця робота не припиняється через це рішення. Навпаки, зараз нам потрібно перейти на новий рівень, щоб встановити порядок на європейських дорогах. Шахраївські компанії оминають закони та змушують шведських перевізників конкурувати на несправедливих умовах. Крім того, ми знаємо, що нездорова конкуренція ризикує відкрити двері для злочинних мереж, які заробляють гроші на вразливості людей… Те, що Суд ЄС знову віддає перевагу шахрайству та демпінгу заробітної плати, ставить серйозні питання щодо того, якою владою він повинен володіти в цих питаннях» – Йохан Даніельссон.
Позови проти деяких положень Пакета мобільності подали Литва, Латвія, Естонія, Польща, Угорщина, Румунія, Болгарія, Мальта та Кіпр.