Юристи: що робити водієві, якщо він порушив норми праці та відпочинку через протест польських фермерів
Через протести польських фермерів водіям доводиться вибирати більш довгі маршрути, затримуватись у дорозі та таким чином часто порушувати норми праці та відпочинку. Юристи порадили, що робити за подібних обставин, щоб уникнути покарань та штрафів.
Протягом останніх кількох тижнів фермери Польщі та інших країн ЄС виходять на дороги на знак протесту проти сільськогосподарської політики Європейського Союзу, Зеленого курсу та імпорту деяких товарів з України. Протести супроводжуються серйозними порушеннями дорожнього руху, такими як перекриття національних та провінційних доріг, а також серйозними проблемами із припиненням українсько-польського кордону.
Страйк фермерів створює величезну проблему для транспортних компаній та професійних водіїв, які пов’язані з особливими стандартами діяльності:
  • щоденний період водіння – 9 годин (10 годин двічі на тиждень);
  • щотижневий період водіння – 56 годин;
  • період водіння протягом двох тижнів поспіль – 90 годин;
  • період водіння без перерви – 4 години 30 хвилин;
  • щоденний відпочинок – 11 годин (9 годин три рази на тиждень між двома щотижневими відпочинками);
  • щотижневий період відпочинку – 45 годин (24 години, які мають бути компенсовані до кінця третього тижня з наступним скороченим періодом відпочинку).
Якщо через перешкоду на дорозі водій змушений, наприклад, скористатися довшим альтернативним маршрутом до місця призначення або тимчасово не може продовжувати рух і не в змозі привести свій робочий час у відповідність до вищезгаданих норм, він може скористатися можливостями, передбаченими статтею 12 Постанови 561 /2006:
«За умови, що безпека дорожнього руху при цьому не ставиться під загрозу і що транспортний засіб може досягти придатного місця зупинки, водій може відступити від положень статей 6-9 в тій мірі, якою це необхідно для забезпечення безпеки людей, транспортного засобу чи вантажу. Водій повинен вказати причини такого відступу вручну на реєстраційному аркуші записуючого пристрою, на роздруківці з записуючого пристрою або у вахтовому журналі не пізніше прибуття на місце, що дозволяє транспортному засобу зупинитися.»
Тому, якщо водій змушений використовувати виняток, передбачений статтею 12, він повинен зробити роздрук та повністю описати обставини та причини порушення. В іншому випадку під час перевірки на дорозі, коли інспектор виявить порушення, санкції можуть бути застосовані як до водія, так і до перевізника.
Приклад опису роздруківки, яку можна знайти після порушення, виглядає наступним чином:
«(Дата) через протест фермерів та блокади національної дороги №…, яка була непрохідною, я скоротив щоденний період відпочинку на… , тому що мені потрібно було дістатися першої безпечної стоянки, щоб провести відпочинок. Стаття 12/561/2006, підпис водія».
У CSK особливу увагу звернули на той факт, що у разі порушення правил керування та часу відпочинку водій категорично НЕ ПОВИНЕН виймати карту/схему з тахографа. Відповідно до тарифу штрафів у Додатку № 3 до Закону про дорожній транспорт, за виконання автоперевезення з втручанням у роботу тахографа або у дані, записані тахографом у разі перевірки, на підприємство накладається штраф у розмірі 5 тис. злотих (майже 1,2 тис. євро) , і це правопорушення класифікується як дуже серйозне.