Юристи: зобов’язаний чи водій вантажівки самостійно встановлювати тахограф
Водії вантажівок все частіше зіштовхуються в дорозі з вимогами працівників «Укртрансбезпеки» про обов’язкову установку на транспортних засобах тахографів. Інспектори лякають водіїв штрафами у розмірі 17 тис. грн.
Основна функція тахографа – контроль дотримання водіями режиму праці і відпочинку. Його адаптація до транспортного засобу, простіше кажучи, калібрування – це процес оновлення або перевірки налаштувань пристрою, щоб він точно вимірював і зберігав дані про автомобіль. Після калібрування водію або власнику автомобіля видають протокол перевірки та адаптації тахографа. Водій транспортного засобу повинен мати при собі всі документи, передбачені для вантажних перевезень, включаючи свідоцтво про калібрування тахографа, і надавати їх для перевірки «Укртрансбезпеки» на місці зупинки автомобіля. Відсутність цього документа розглядається як порушення законодавства про автомобільний транспорт. За таке порушення може бути накладений адміністративно-господарський штраф у розмірі 17 тис. грн.
Законодавство України не зобов’язує перевізників самостійно встановлювати тахограф. Ця обов’язковість виконується заводом-виробником автомобіля. Монтаж тахографа є складним технічним процесом, що вимагає відповідного обладнання. Водій повинен користуватися тахографом, якщо він встановлений. За порушення правил експлуатації тахографа перевізник несе відповідальність, але самостійне встановлювання пристрою не входить в його обов’язки.
Водій, який керує автомобілем, не обладнаним тахографом, повинен вести індивідуальну контрольну книгу водія або мати копію графіка змінності водіїв. Це передбачено п.6.3 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку від 07.06.2010 №340. Тобто законодавство встановлює альтернативний спосіб обліку робочого часу водія – індивідуальну контрольну книгу водія. Але лише у випадку не обладнання транспортного засобу тахографом.
Індивідуальна контрольна книга водія, це не будь-який зошит довільного формату. Форма цієї книги затверджена додатком №3 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 07.06.2010 №340. Книгу можна придбати в спеціалізованих канцелярських магазинах або надрукувати самостійно і заповнювати за затвердженою формою. Важливо, щоб книга відповідала затвердженій формі. У протилежному випадку вона може бути визнана недійсною під час перевірки.
Отже вимоги працівників «Укртрансбезпеки» щодо самостійної установки тахографів, а тим більше вимоги пред’явлення протоколів перевірки та адаптації тахографа до автомобілів, на яких такі тахографи не встановлювалися заводом-виробником, не відповідають вимогам закону.
«Якщо інспектор «Укртрансбезпеки» звинуватив вас у відсутності тахографа, повідомте, що такий пристрій не був встановлений виробником автомобіля. Цілком доцільно мати при собі заводські технічні характеристики автомобіля. Запропонуйте інспектору ознайомити вас з нормативним актом, що підтверджує обов’язковість тахографа для вашого транспортного засобу. При цьому повідомте, що ви ведете індивідуальну книгу водія, яка згідно з законом є альтернативною формою обліку робочого часу» – «Дорожній адвокат».
Важливо мати й представити заповнену індивідуальну книгу водія. Якщо інспектор все ж склав акт перевірки з висновками про відсутність протоколу калібрування до фактично не існуючого тахографа, обов’язково потрібно написати в акті пояснення. Подальше перевізника буде запрошено на розгляд справи.
«При розгляді справи письмово обґрунтуйте причину відсутності тахографа. Якщо пояснення не допомогли, і стосовно вас винесли постанову на 17 тис. грн, його потрібно оскаржити в судовому порядку» – «Дорожній адвокат»
З нового року всі транспортні засоби масою понад 3,5 тонни, що використовуються в міжнародних перевезеннях, повинні бути обладнані розумними тахографами другого покоління (Smart Tacho 2). Введення обов’язку встановлювати тахографи другого покоління має за собою суворі санкції за їх невикористання, які відрізняються залежно від країни.